انت مبتحبش ربنا يا [you] لو مدخلتش التوبك ده ورديت فيه من A7med 3bdalla - الصفحة 2
شباب اليوم

العودة   منتديات شباب اليوم > المنتدي العام والنقاش > منتدي المواضيع العامة والنقاش

18 December، 2010, 2:21 AM   #7
الكاتب A7med 3bdalla

اقتباس
اول حاجة كلنا بنحب ربنا يمكن فى حده مش فاضى مش حيدخل التوبيك مش معنى كده انو ميحبش ربنا دى مش كلمه الصراحة انك تقول يكره الى ميدخلش استغفر الله على المهم ليش امانة فى ذمتك انا مش فاضية ومش حقدر ابعتها ليش امانة فى ذمتك دى حرية شخصية الى عاوز يبعت والى لا وانا جاينى مسج زى ده من قبل ومقرتش لكلام الى فى توبيك لانى مش فاضية ابعت وانا اكيد ومتاكيد وايمانى قوى ومتاكده انى بحب ربنا

تمام يا فدوى

كلامك صح واسعدنى مرورك يا حبيبى

واحنا عاوزنها دعوة للتفكير

وعاوزين يكون الامر بالمعرف يكون بمعروف

اسعدنى مرورك يا فدوى ونورتى المنتدى بعودتك
أقرأ ايضاً

18 December، 2010, 4:12 PM   #8
الكاتب *قلبى ملك ربى*

اقتباس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (*§الكبـيــ اوووىـــر§*)

اولا مشكووووووووره على ردك وكلامك

الورقه الى حرقتها حرقتها بعد ما قرأتها وثانيا لان الى فيها كدب واستخفاف بعقول المسلمين

الورقه كان فيها صورة لمعزة على شكل بشر بنت وقايلين انها استخفت بالقراءان ورمته فى الحمام فربنا حولها معزة

طبعا الله قادر على كل شيئ بس المشكلة ان الكلام ده بيحطو اليهود والمسيحيين وبينشرو على منتدياتنا علشان يستخفو بعقلنا

واتذكر موضوع لاختى شيماء البرنسيسه على مثل هاذا الكلام وبالصدفة جاء ان صورة لفنان وليست حقيقة

انا لو محرقتش هذه الورقه يبقى انا بساعد فى نشرها

ولا اقصد فى هاذا هو انى اهين اسم الله والعياز بالله

وبعدين مش حرام انى احرق ورقه بها اسم الله يا اختى اذا كنت لن استفيد بها

حتى اوراق القران الكريم اذا تبعترت منكى ولم تجدى لها مكان ولن تستخدميه فيجوز لكى حرق اوراق القرأن وطبعا ده مش فتوى منى لانى عارف دة من بدرى

واهلى علمونى لما يكون فى ورقه قرأن ولقتها هتتبهدل ومحدش بيستخدمها فان التخلص منها يكون بالحرق والورقه ديه طبعا الى ادهانى الراجل مش هحتفظ بها ومينفعش ارميها لان بها اسم الله فحرقتها

وحكم حرق اى ورقه او جزء من قرأن هو

ان تحريق أوراق المصحف إذا كان لا ينتفع بها جائز ولا حرج فيه، فإن عثمان رضى الله عنه لما وحَّد المصاحف على لغة قريش أمر بإحراق ما عداها فأحرقت ولم يعلم له مخالف من الصحابة رضى الله عنهم، وكذلك أيضاً ما كان فيه اسم الله لا بأس بإحراقه إلا أنه حسب الأمر الواقع في المصاحف المقطوعة إذا أحرقت فإن لون الحروف يبقى بعد الإحراق، لون الحرف يبقى ظاهراً في الورقة بعد الإحراق، فلابد بعد إحراقها من أحد أمرين إما أن تدفن وإما أن تدق حتى يكون رماداً لئلا تبقى الحروف فيطير بها الهواء فتداس بالأقدام، وأما ما سمعه أن من أحرق ورقة كوي بها يوم القيامة فلا أصل له والله اعلى واعلم

ومشكووووووووووووووره مره تانيه على مرورك

جزاك الله خيرا على التوضيح
التصرف اللى حضرتك عملته هو الصح

جعله الله بميزان حسناتك
أقرأ ايضاً

19 December، 2010, 1:16 AM   #9
الكاتب A7med 3bdalla

اقتباس
جزاك الله خيرا على التوضيح
التصرف اللى حضرتك عملته هو الصح

جعله الله بميزان حسناتك

تسلمى يارب من كل شر